سبد خرید شما خالی است.

نسل اول از تراشه‌های M1 اپل تصور ما از عملکرد لپتاپ‌ها را تغییر داده‌اند

ادمین یکشنبه، 16 آذر 4 دقیقه مطالعه

 

معرفی محصولات جدید اپل

اولین مک‌بوک‌های M1 اپل حالا در دسترس هستند و دنیای لپتاپ‌ها را در یک شب تغییر داده‌اند.

زمانی‌ که اپل برای اولین بار اعلام کرد که ممکن است کامپیوتر‌های خود مخصوصا مک‌بوک Air ، مک‌بوک Pro 13 اینچی و محبوب ترین لپتاپ‌های خود را به نوع جدید و متفاوتی از پردازنده‌ها منتقل کند، دلایل زیادی برای شک کردن به گفته او وجود داشت.

اپل ادعاهای زیادی در مورد دوام و کارایی باتری داشت، مواردی که نسل اول لپتاپ‌های Arm-based از کوالکام و مایکروسافت نتوانسته بودند آن‌ها را ارائه دهند.

اما اپل این کار را  توسط کامپیوتر‌های مجهز به پردازنده‌ی جدید M1 انجام داد. که نه تنها به نقطه مقابل قبلی خود یعنی اینتل‌ها شبیه نیستند، بلکه تقریبا از همه لحاظ از آنها جلوترند (و نه فقط تراشه‌های اینتل مدل پایه کهM1 قصد دارد آن‌ها را جایگزین کند). در دو مقایسه و امتیازبندی توسط بنچمارک و Head-To-Head”” مشخص شد که تراشه M1 اپل حتی در مقایسه با قدرتمندترین تراشه 9 هسته‌ای اینتل برای لپتاپ‌ها سهم خودش را دارد.

 

و این مکالمه بلافاصله ورق می‌خورد، سوال این است که رقبایی مانند اینتل ، AMD و کوالکام چگونه عکس العمل نشان خواهند داد؟

سال‌ها بود که AMD و اینتل همانند بازی شترنج در حال رقابت در توسعه عملکرد CPU، عمر باتری و گرافیک بودند. اما بنظر می‌رسد که اپل یک بازی کاملا متفاوت و در سطح متفاوتی را شروع کرده است. رقابتی مشابه‌ بین سخت افزار و نرم افزار نیز وجود دارد که باعث اینچنین پیشرفت بزرگی در آیفون و آیپد شده است که حالا در مورد مک‌ها نیز شروع شده‌است.

نرم افزار اپل به گونه‌ای طراحی شده تا سخت افزار بهترین کارایی را داشته باشد

مسئله تنها این نیست که سخت افزار اپل سریع‌تر است (گرچه نتایج بنچمارک نشان می‌دهد که سریع‌ترهم هست)؛ بلکه نرم افزار اپل به گونه‌ای طراحی شده است که بیشترین استفاده را از سخت افزار می‌کند، به گونه‌ای که حتی بهترین بهینه سازی در macOS  در یک سیستم x86 قادر به انجام آن نبود. همانطور که جان گروبر اشاره کرد (به نقل از مهندس اپل دیوید اسمیت) تراشه جدید وظایف اساسی پایه‌ای برنامه macOS را بر روی M1 تا 5 برابر سریع‌تر از اینتل انجام می‌دهد زیرا اپل قادر بود تا تراشه‌ای طراحی کند تا به طور خاص در انجام آن کارها خوب باشد. به همین دلیل است که مک‌های M1 (و آیفون‌ها و آیپدهای موجود) نسبت به نسخه‌های اینتل و اندروید می‌توانند وظایف بیشتری با RAM کمتر انجام دهند.

اپل همچنین کار خارق العاده‌ای با Rosetta2 انجام داده‌است، لایه‌ی ترجمه آن برای راه اندازی برنامه‌های قدیمی x86 بر روی M1. این نکته کلیدی است که نشان می‌دهد چگونه استراتژی سخت افزاری اپل سود‌های کلانی برای سخت افزار جدید با یکپارچه کردن آن می‌پردازد تا بتواند نرم‌افزار‌های قدیمی را بر روی مک‌های جدید بدون هیچ ضربه‌ای به عملکرد آن راه اندازی کند. اپل به احتمال زیاد بهینه‌سازی  Rosetta2  را در طراحی M1 مدنظر قرار داده‌است و از توسعه موازی آن برای باقی سخت افزار بهره برده‌است. نتیجه آنکه لپتاپ‌های M1 کاربران را مجبور نمی‌کنند تا بین عملکرد عالی در برنامه‌های بهینه سازی شده در برابر اجرای x86 انتخاب کنند؛ در عوض آن‌ها برنامه‌های قدیمی و برنامه‌های بهینه سازی شده را حتی بهتر اجرا می‌کنند.

 

هیجان انگیزترین قسمت از تراشه‌های جدید اپل (و یا شاید قسمت ترسناک آن اگر شما یک کمپانی تراشه‌های قدیمی لپتاپ هستید) آن است که M1 تنها نقطه شروعی برای آن است. M1 از پردازنده‌های نسل اول هستند که برای جایگزین شدن در ضعیف‌ترین و ارزان‌ترین لپتاپ‌ها طراحی شده‌اند. تصور کنید اگر این شرکت بتواند این موفقیت را در لپتاپ‌ها و دسکتاپ‌های سطح‌ بالای خود و یا پس از گذشت چندسال از بر روی سری M انجام دهد، لپتاپ‌های اپل قادر به انجام چه کار‌هایی خواهند بود.

 

رقبای اپل از حالا به بعد چه برنامه‌ ریزی برای ادامه دارند؟

این یک سوال باز است که آیا شرکت‌هایی مانند کوالکام و مایکروسافت با موج بعدی ماشین‌های ویندوز Arm-based قادر خواهند بود تا خود را به موفقیت اپل برسانند یا نه. به طور قطع، بازسازی مجدد ویندوز بسیار بیشتر طول خواهد کشید، و تعداد بسیار بیشتری از مشتریان را نسبت به تغییرات اپل تحت تاثیر قرار خواهد داد. و در حالیکه ویندوز در حال طراحی لپتاپ‌های Surface خود می‌باشد و حتی با کوالکام در ساخت دو تراشه‌ی Arm-based “SQ1” و “SQ2” برای خط تولید Surface Pro X همکاری داشته است؛  هنوز از سطح کنترلی که اپل بر اکوسیستم نرم‌افزار/ سخت افزار خود که منجر به موفقیت‌های M1 شده است، فاصله دارد.

مک‌بوک Pro و مک‌بوک Air لپتاپ‌های بی نقصی برای همه نخواهند بود، خصوصا اگر شما به وظایف زیاد GPU و یا ابزارهای خاص توسعه دهنده نیاز دارید. اما زمانی که یک لپتاپ 1000$  M1 می‌تواند مک‌بوکPro  6000$  را با RAM 4 برابری و بهترین تراشه اینتل شکست دهد؛ درحالی که همچنین در اندازه کوچک و سبک‌ تر با دو برابر عمر باتری است. رقبای آن از حالا چه چیزی برای ارائه خواهند داشت؟

دوشنبه، 7 مهر

قابلیت Widget ها در iOS 14

پخش ویدئو

دوشنبه، 7 مهر

قابلیت جدید ‌‌Back Tap در آی‌او‌اس ۱۴

پخش ویدئو

یکشنبه، 29 تیر

استفاده از فونت دلخواه در آیفون و آیپد برای تایپ

پخش ویدئو

چهارشنبه، 28 خرداد

غیرفعالسازی Memoji Stickers

پخش ویدئو

original-product

ضمانت اصل بودن کالا

secure-payment

پرداخت امن

refund-money

۷ روز ضمانت بازگشت

applemarket-support

پشتیبانی ۲۴ ساعته

applemarket-logo

مجموعه اپل مارکت از سال 1376 فعالیت خود را در زمینه IT آغاز کرده است و از سال 1389 بطور تخصصی در زمینه فروش و خدمات محصولات اپل در حال فعالیت است.

مجموعه اپل مارکت با استفاده از کادری مجرب ، همواره خود را ملزم می داند تا بهترین محصولات با پایین ترین قیمت ممکن را در اختیار کاربران گرامی قرار دهد.

به همین جهت ما شعار #اورجینال_بخرید را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده ایم، ما صرفا معتقد به استفاده از لوازم جانبی و کالاهای اورجینال هستیم به همین جهت تمامی کالاهای موجود در فروشگاه ما، برند های اورجینال، معتبر و مورد تایید هستند.


خدمات ما

  • ✅ تعمیرات سخت افزاری
  • ✅ اپل آیدی
  • ✅ فروش انواع لوازم جانبی اورجینال
  • ✅ خدمات نرم افزاری
  • ✅ بیمه محصولات
  • ✅ آموزش و پشتیبانی آنلاین

تماس با ما

  • آدرس:
    تبریز پایین تر از میدان ساعت نرسیده به مصلی مجتمع تجاری استاد شهریار پلاک ۴۳ و ۵۴
  • تلفن ‌تماس: ۰۴۱-۳۵۵۴۴۱۲۲
    ۰۴۱-۳۵۵۳۳۰۳۹
  • ساعات‌کاری: ۹ تا ۲۲
  • ارتباط با ما:
تمامی حقوق این سایت نزد اپل مارکت محفوظ می‌باشد. طراحی و توسعه توسط UZAY.IR